czwartek, 7 kwietnia 2011

Środki artystyczne, idee

Jakimi środkami posługują się nadrealiści? Brak tu jednolitej formy. każdy artysta reprezentuje skrajnie odmienny świat. Na ogół łączy ich sugerowanie przestrzeni (niekiedy jest to wręcz iluzjonizm) i dość niezwykła "obecność czasu" w ich pracach - jakby zastygłego, zakrzepłego, zatrzymanego i dzięki temu widocznego w "samym sobie", a nie jak dotychczas, poprzez ruch czy następstwo zdarzeń. U niektórych artystów spotykamy się z opisem przedmiotu, iluzją bryły, naśladowaniem faktury. Ives Tanguy reprezentuje abstrakcjonizm nadrealistyczny: stwarza całkowicie nowy świat form w niczym nie przypominający tych, które istnieją realnie. U niektórych surrealistów widać różnorodne deformacje kształtów natury (Giorgio de Chirico). Wszyscy w jakiś sposób zmieniają kontekst i znaczenie przedmiotów. Rzeczy znane umieszczają w niezwykłej dla nich scenerii, sytuacji, odrealniają je przez zestawienie z innymi formami wziętymi z odmiennej rzeczywistości, odbierają im ich potoczny sens. Każda rzecz w dziele nadrealistycznym staje się swego rodzaju fenomenem, przyglądamy jej się, jakbyśmy ujrzeli ją pierwszy raz w życiu. Cele surrealizmu były celami naukowymi, obranymi świadomie przez jego przedstawicieli i traktowanymi z taką powagą, że usuwano z grupy tych artystów, którzy wyłamywali się z przyjętych założeń. Jak wynika z "Manifestu surrealizmu" Andre Bretona, celem ruchu było ujawnienie sfery podświadomości ludzkiej, by ją następnie poznać i ukazać światu jako nie docenioną dotąd warstwę ludzkiej psychiki. By dotrzeć do nieznanych głębi człowieczego wnętrza, stosowano różne metody wyzwalające to wszystko, co nas stanowi, a z czego nie zdajemy sobie sprawy, co niekiedy tylko znajduje ujście w naszych snach, niekontrolowanych myślach i działaniach, w marzeniach. Nadrealiści tworzyli więc na zasadzie "automatyzmu psychicznego": zapisywali sny, aranżowali zabawy wyzwalające luźne skojarzenia. To, co czynili, pozostawało więc całkowicie poza sferą pracy rozumu i jakiejkolwiek oceny moralnej. Interesowali się też niezwykłymi stanami wynikającymi z halucynacji, ataków delirycznych, seansów hipnotycznych i chorób psychicznych. Świadomie korzystali z doświadczeń nauki, zwłaszcza z dociekań filozofa i psychiatry austriackiego Zygmunta Freuda, następnie Karola Gustawa Junga. Upraszczając, można powiedzieć, że surrealiści wychodzili z założenia, iż głównym czynnikiem rządzącym życiem ludzkim są ponadrozumowe, ukryte siły stanowiące sferę podświadomości. Tak więc sztuka nadrealistów nie była celem i sensem sama w sobie, była naukową drogą do poznania wnętrza człowieka, drogą równie dobrą jak wszystkie inne działania podejmowane w tym celu.

Zamieszczam film: "Pies Andaluzyjski", który stał się zaczątkiem kina surrealistycznego:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz